röviden

Minden jónak vége szakad egyszer.

Tudjuk ezt már a Játék Határok Nélkül óta, de különösen fájdalmas a búcsú, amikor a nők tudatos táplálkozására gondolunk. Elérkeztünk tehát egy újabb nagy téma feldolgozásának a végére.

Ebben a bejegyzésben a nők, és csakis a nők egészséges és diétás étkezéseiről lesz szó, azaz a nők tudatos táplálkozásáról. Mint minden olyan esetben, amikor nőkről van szó, és legyen bármi is a téma, logikus, következetes és racionális döntésekről nem beszélhetünk, de különösen igaz ez akkor, amikor a kajákra terelődik a szó. Meggyőződésem, hogy a boldogtalan vagyok, csokit eszem, az ennyi bűnözés ma belefér, és megmagyarázom magamnak, a tömény cukor az igazából miért diétás című könyveket nők írták, amelyre később egy egész nemiségi kultúra alapult, amit ma úgy hívunk, a tökéletes önbecsapás.

A Discovery Livingen tök véletlenül elkaptam egy műsort, ami szolgáljon tanulságul mindenkinek, nem csak nőknek. Egy 34 éves brit nőről szólt az epizód, aki saját bevallása szerint évek óta diétázik, azt pontról pontra betartja, emellett heti 3× jár edzeni, és immár évek óta nemhogy lefogynia nem sikerült, hanem szinte megállás nélkül, folyamatosan hízik. Szeretem ezeket a műsorokat, és örülök, hogy a dokumentumfilm-vonal elment az ilyen műsorok irányába, mert ezek a történetek többet mondanak ezer kutatási eredménynél.

A nőt hívjuk Suzie-nak, aki tehát képtelen lefogyni, annak ellenére, hogy pontosan követi az edzéstervet, és betartja a fogyás és az egészséges életmóddal járó étkezési szabályokat. Orvosi vizsgálattal kezdődik a műsor, mert lehetséges, hogy szervi okai vannak a jelenségnek. A pajzsmirigy-alulműködés például okozhat ilyen elváltozást. De nem, adva van tehát egy egészséges, normál anyagcsere-folyamatokkal rendelkező, 34 éves brightoni nő, aki valamilyen rejtélyes oknál fogva nem tud lefogyni. Megvizsgálták az eddig követett diétáját, azzal sincs semmi gond, minden fasza. De akkor mi lehet a gond?

A stáb arra kéri Suzie-t, két hétig mindennap pontosan vezetve írja le a saját diétája szerint, mikor mit eszik és milyen edzéseket végez. Természetesen a stáb végigkíséri ezt az időszakot, és egy szakember is figyeli a folyamatokat, de nem szólhat bele, csak ellenőriz. Telnek a napok, Suzie követi a diétáját, lemegy edzésekre, látszólag betart mindent, de a két hét letelte után 40 dkg-ot hízott.

Az eredmények kiértékelése következik, és itt jön a lényeg. Az a folyamat, amire a nők jelentős része hajlamos úgy, hogy tudatában sincsen annak, hogy amit tesz, azzal milyen szinten kúrja át a saját fejét a palánkon. Suzie valóban követte a diétáját. Igen ám, de amikor 10 dkg hal volt neki felírva fél adag rizzsel, akkor Suzie 30 dkg halat evett meg másfél adag rizzsel. Diéta szerint be van tartva a hal és rizs, igen, kurva jó, csak az a probléma, hogy a mennyiség nagyon nem mindegy. Egy kalóriára kiszámított diétát szerintetek milyen szinten borít meg az, ha minden étkezésnél így eltolódnak az arányok?  A fél adag rizs helyett a másfél adag már önmagában 350 kcal pluszt jelent, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy Suzie ehhez az ebédhez megivott 4 dl almalét.

Diétánál szinte senki nem figyel az italra, csak a kajákra, de egy másfél literes Nestea, amiből azért nem nehéz meginni egy üveggel, abban 468 kcal van. Egy nő átlagos kalóriaigénye 1600 kcal, ami azt jelenti, hogy a napi kalóriaigényének a harmadát beviszi csak abból, hogy megiszik egy üveggel ebből a cukrozott szarból. Úgyhogy amikor azt írtam, a lehető leggyorsabban el kéne felejteni diéta alatt a Hohes-C, Sió, Nestea meg Top Joy-szerű vizeletet, akkor erre gondoltam. Szanaszét van cukrozva, tápértéke nulla, vitamintartalmuk ennél is kevesebb, és ami a gyümölcstartalmat illeti, nos, az nagyobb átbaszás mint az 1938-as Világok Harca. Ezeknek a light változatát sem kéne nagyon erőltetni, a Coca-Cola és a Pepsi termékeit remélem, megemlítenem sem kell már.

Suzie rejtélyes lefogyhatatlansága mögött ezek a folyamatok álltak, de a legszörnyűbb az egészben az, hogy Suzie valóban azt hitte, betart minden szabályt és minden utasítást, holott szinte minden étkezésnél többet evett a megengedettnél. De a legtöbb felesleget az ész nélkül, válogatás nélkül megivott üdítőkkel vitte be. Ezeken pedig nem segítenek a világ legintenzívebb edzései sem.

A másik nagy hiba, amiről már beszéltem, azok a bűnöző csokik és csaló kajálások. Haverom nővére ebben a legnagyobb forma. Tudjátok, aki azt a diétát találta ki, hogy délután 5-ig nem eszik semmit, csak fehérjét, majd 5 után lefekvésig ehet bármit. Ez a csaj csinálta azt is, hogy másfél órás kangoo edzés után elment a McDonald’sba, vagy megevett egy tábla Milkát, mert akkor már ugye lehet. Nem lehet ezt bírni egyébként ép ésszel.

Ezt a részt, mármint a csaló meg bűnöző dolgot kifejtettem már korábban, amit most nem írnék le még egyszer. A lényeg, hogy a nők 10× hajlamosabbak arra, hogy úgy verjék át saját magukat, mint minket, férfiakat a mindennapokban, de ez esetben talán még ők sincsenek tudatában annak, amiket tesznek, az mennyire káros. De az sincs kizárva, hogy igencsak megmagyarázzák maguknak. Ezekkel kell tehát leszámolni elsősorban ahhoz, hogy sikeres legyen a diéta, és tartós az elért alak tartása.

 

Beszélgetek egy csajjal, és kb. 20 perce fejtem ki azt, a cukor mennyire káros. Végighallgat, majd a következő kérdést teszi fel.

– Jó, értem, amit mondasz, de én például nagyon szeretem a mézet. Abból melyik fajtát ehetem?

Most mindenki képzelje el a fejemet ez után a kérdés után. A diéta és a fogyás egy nagyon nehéz, kegyetlen folyamat, ami igényel némi önfegyelmet, kitartást és stabil elhatározást. Ha ez nincs meg, nincs miről beszélni. Azt kéne eldönteni lassan, hogy a boldogságotokat és az örömötök forrását azt Milkának vagy kakaós csigának hívják majd az elkövetkezendő 25 évben, vagy esetleg Petinek, Attilának vagy Andrásnak.

Nézegettem pár diétát, hogy kicsit képbe legyek, mikkel kábítják a nőket, és a helyzet több mint elkeserítő. Divatos, jól csengő név, lehetőleg legyen köze valami földrajzi helyhez vagy az ezoterikához, amibe belesűrítenek olyan étkezéseket, amitől elkezdem keresni a böllérkést.

Ebéd: 20 dkg fóliában sült jércemell kapros-joghurtos öntettel, koriandergyökérrel, 3 db sült cseresznye gyöngyhagymával

Miafasz? Most őszintén, ez mi? Merthogy nem diéta, az tuti. Biztos jól hangzik egy Tag Hauer üzlet megnyitópartiján, de ezenkívül sok szerepe nincs, és most bele se megyek abba, hogy mit keres egy diétának szánt ételek között az a szó, hogy öntet. Kabaré komolyan. De láttam még, Japán-, banán-, fahéj-, Candida- és Jézus-diétát is, de volt itt még bircher bennér és Toscana-kúra is. Ezeket rohadt gyorsan el kéne felejteni, és minden diétát, amit a női magazinokban olvastok. Az ilyen diétáknak annyi a tudományos alapja kb., mint a Glamour-horoszkópoknak, mert nem attól lesz egy diéta hasznos, hogy jól csengő neve van, meg belerakunk pár olyan ételt, amit a New York-i Cosmo legutóbbi számában elolvastunk, mert az biztos nagyon up to date.

Különben is miért akarná egy női magazin azt, hogy lefogyjon egy másik nő, és jól nézzen ki? A férfiak, na azok őszintén azt akarják, hogy a nők fogyjanak le. Nem is értem, az FHM-ben miért nincs diéta nők számára, úgyis hatalmas keresztbeolvasások mennek itt. Na haladjunk azért. Leírok pár kaját, ami kifejezetten jót tesz a női szervezetnek. Ha esetleg ezt a bejegyzést olvasnák a srácok is, akkor nekik üzenném, hogy ezek kifejezetten a női anyagcserére és szervezetre ideális táplálékok, azaz a férfiak hagyják figyelmen kívül ezt a részt.

Gyümölcs: ribizli, áfonya, kivi, avokádó, narancs, ananász, citrom, grépfrút, eper, alma, mangó, sárgabarack, ananász. Ezek közül is kiemelném a grépfrútot, ami egy nőnél annyira alap, mint a csávóknál a pornó. Egyszerűen nem élhet egy nő grépfrút nélkül, heti 1× meg kéne enni legalább egyet.

Kenyér: kizárólag teljes kiőrlésű pékáruk. Fehér kenyeret, de tényleg, egy életre felejtsük el, ne csak diéta alatt. Aki esetleg anyuka, az kérem, szoktassa rá a gyereket a rozskenyérre.

Hús: minőségi fehérjét tartalmazó húsok. Szárnyashúsok, csirke, pulyka ugye natúr formában, azaz semmi panírozás, liszt meg a szokásos fos.

Növényi magvak, hüvelyes növények: nőknek ez kifejezetten kötelező, a menstruációs hormonhullámvasút miatti hormonváltozások kordában tartására. Mandula, pisztácia, mogyoró, de a tisztított változata, nem a sózott amerikai hulladék, illetve bab, lencse, borsó és mindenféle csírák lehetőleg minél nagyobb mennyiségben.

Zöldség: kifejezetten zsírégető, ezáltal a legnagyobb királyság a káposzta, minden más csak ezután jöhet, mint pl. a spárga, uborka, spenót, zeller, retek, karalábé, karfiol, paradicsom, brokkoli, répa, paprika és nyilván a fejes saláta. Nagyon nem lehet elszúrni ezt a részét, vagyis de, ha agyonöntöd minden szar öntettel. légyszi neeeeeeeeee.

Hal: alapkajáról van szó. Lazac, nyelvhal, naphal és minden fehér húsú fish. A tengeri halakkal nagyon nem lőhettek mellé, de nagyon vigyázzatok a folyami halakkal, nemcsak a szálkák miatt, hanem van pár nagyon sunyi szemétláda,  ami olyan, mintha főzőzsírt ennél, tehát a halászlé az nem diétás. Sőt, bár én nagyon nem ismerek olyan csajt, aki szeretné a halászlét, de ezt lehet, csak azért gondolom így, mert én mindig is utáltam és mélyen megvetettem a halászlét.

Édesség: háhhhh. Diéta alatt a következő „édességek” férnek bele. Teljes kiőrlésű NATÚR müzli és gabonapehely, 0%-os joghurt, puffasztott búza, gyümölcsturmixok 1,5%-os tejjel. Ennyi. Cerbona szelet meg minden általatok diétásnak gondolt hülyeség nem fér bele, és semmi nem fér bele, amit itt nem írtam le.

Tejtermék, tojás: rántottánál max. egy egész tojás, a többi csak fehérje legyen, bár rohadtul nem tudom, miért írtam a tojást a tejtermékek közé, na mindegy. 10% alatti sajtok és 1,5%-os vagy annál kisebb zsírtartalmú tej, sovány túró, pl. Bakony.

Ital: van egy rossz hírem. Az alkohol durvább kalória, mint a vaj. Diéta alatt a csajbulikon ki kéne hagyni a kötelező Flirtin-, Fresca- meg Long Island-köröket, a vörösbor mehet. Ásványvíz, tea minden mennyiségben, lehetőleg napi 3 liter vagy 20 kilóként 1 liter. Gyümölcsturmixok max. 5 deci, a tej miatt.

Vitaminok: Budapest levegője olyan káros, hogy napi 350 mg C-vitamint pusztít el bennünk csak az, hogy itt élünk. Az edzések további vitaminokat igényelnek, és pontosan a káros életkörülmények miatt kötelező valamilyen vitamint szedni, DE NEM Supradynt meg gyógyszertárban kapható nevetséges szarokat. Ígérjétek meg, hogy nem szeditek azokat. A Béres-csepp nagyon LOL, de az csak nyomelemeket pótol, nem vitaminokat. Vannak kifejezetten nőknek készített, nagyon profi vitaminok. Ne féljetek tőle, 100%-ban természetes összetevők, semmi vegyi genyáskodás.

Ezenkívül fehérjeturmix, női fehérjeigényhez kialakítva. Napi egyszer a délutáni vagy esti órákban két kanállal, 4 deci tejjel.

Ezenkívül pár apró megjegyzés, ami segítheti a diétátokat. Ha már minden kötél szakad, és mindenáron sütni akarnátok, nem párolni vagy főzni, akkor olívaolajjal tegyétek. Kis adagokat egyetek, mert ha jóllaktok, akkor ott bizony többet ettetek, mint amire a testnek szüksége van. Kalóriatöbblet lép fel, tehát csak annyit egyetek, hogy ne legyetek éhesek. Mi van még, pillanat… Alvásra figyeljetek, és nem ártana a rendszeres szexuális élet sem. Ja, és a legfontosabb!!! Túl sok eszkimónak túl sok a fasza. Ezt soha ne felejtsétek el.

Etnikai tények után jöjjön pár alternatív diéta, bár ha elolvastátok a tudatos táplálkozás saga előző két bejegyzését is, már tudtok mindent, és a személyetekre szabott kalóriaszámítással, valamint a női edzéstervekkel együtt egy komplett program mozaikjait tudjátok már önállóan összerakni. Végül is ezért született ez a blog.

Ez egy nagyon állat diéta, ha csaj lennék (tuti kurva lennék), biztos, hogy ezt csinálnám. Lesz vele bajotok az első héten, de hát ettől diéta, hogy nehéz. Ezt akkor csináljátok, ha nem csináltok mellette edzéseket.

1.nap

Reggeli: 0%-os joghurt, három puff. búza

Tízórai: alma

Ebéd: 10 dkg csirkemellfilé, kovászos uborka

Uzsonna: natúr joghurt

Vacsora: fehérjeturmix

 

  1. nap

 

Reggeli: 0%-os joghurt, zabpehely egy marékkal mondjuk

Tízórai: 15 dkg gyümölcs

Ebéd: káposztafőzelék emberi keretek között maradva

Uzsonna: fehérjeturmix

Vacsora: 20 dkg pulykasonka, retek, sárgarépa, paradicsom

 

  1. nap

 

Reggeli: fél zacskó barna rizs fűszerrel

Tízórai: alma

Ebéd: csirkeleves – tészta nélkül – főtt zöldségekkel.

Uzsonna: fehérjeturmix

Vacsora: 15 dkg hal, néhány párolt brokkoli

 

  1. nap

 

Reggeli: rántotta két tojásból, hagyma, uborka

Tízórai: két szelet sajt, mondjuk Tolle

Ebéd: két szelet grillezett pulykamell, fokhagyma, uborka, fejes saláta

Uzsonna: 10 dkg csirkemellfilé

Vacsora: fehérjeturmix

 

  1. nap

 

Reggeli: négy szelet sajt, paradicsom

Tízórai: alma

Ebéd: leves, csirke, saláta, rizs

Uzsonna: 10 dkg sovány túró, paprikával

Vacsora: fehérjeturmix

 

Most jöjjön egy diéta edzés mellé. Ideális ez a cuccos 2 kondis és 2 kardioedzés, és mondjuk egy aerobik mellé. Ha ezt leedzenétek + ez a diéta, olyan csajok lennétek 3-4 hónap alatt, hogy el sem hinnétek.

1.nap

 

Reggeli: omlett 4 tojásból, kevés olívaolajon megsütve, egy paradicsom

Tízórai: gyümölcssaláta

Ebéd:  két tányér csirkehúsleves

Uzsonna: fehérjeturmix

Vacsora: 15 dkg tonhalsaláta vegyes zöldségekkel, citrommal ízesítve

2.nap

 

Reggeli: natúr müzli egy lightosabb marékkal, fehérjeturmixszal leöntve

Tízórai: narancs

Ebéd: zöldséges leves

Uzsonna: fehérjeturmix

Vacsora: 15 dkg spenóttal töltött csirkemell, párolt zöldség

3.nap

 

Reggeli: 10 dkg zöldségsaláta 5 dkg mozzarellával

Tízórai: banán

Ebéd: főzelék csirke mellfilével

Uzsonna: gyümölcsjoghurt mondjuk vagy fehérjeturmix

Vacsora: lazacsaláta

4.nap

 

Reggeli: omlett 3 tojásból, sonkával, hagymával, retekkel, 1 szelet rozskenyérrel + paradicsom

Tízórai: puffasztott búza almával

Ebéd:  brokkolikrémleves mandulával megszórva

Uzsonna: fehérjeturmix

Vacsora: 15 dkg hal citrommal, uborkasaláta

5.nap

 

Reggeli: két főtt tojás, zöldségsaláta

Tízórai: két banán

Ebéd:  zsírszegény, natúr joghurttal készített karalábéfőzelék

Uzsonna: fehérjeturmix

Vacsora: 15 dkg csirkemell, vegyes zöldségsaláta vagy puff. búza sonkával

6.nap

 

Reggeli: három szelet camembert sajt pár szem dióval

Tízórai: szendvics (rozskenyér, sonka, sovány sajt)

Ebéd: pulykaraguleves, hal, rizs                                                                                                                Uzsonna: fehérjeturmix

Vacsora: 15 dkg grillezett lazacfilé, vegyes zöldségsaláta vagy fehérjeturmix

7.nap

Reggeli: 10 dkg zsírszegény túró paradicsommal, sonkával

Tízórai: gyümölcssaláta

Ebéd: halsaláta

Uzsonna: fehérjeturmix

Vacsora: 15 dkg grillezett csirkemellfilé, egy bögre vegyes zöldsaláta

A terhesség alatti és a szülés utáni, a szoptatás időszaka alatt alkalmazható diéta és életmód annyira sokrétű, és olyan alaposságot igényel, amit nem sűrítenék bele egy bejegyzés epizódrészeként. Ha írok erről, akkor majd külön posztban. Addig is előre annyit, hogy az egészséges életmódra nevelést a legkisebb korban kell elkezdeni. A gyerek másolja a szülőket, a nevelés nagy része az, amit lát a gyerek. Ha azt látja, hogy a szülők összevissza zabálnak minden szart, akkor ő is nyilván pizzákon meg csülkös bablevesen fog felnőni. A gyerekünknek a legjobbat akarjuk, és feltételezem, mindenki azt akarja, akkor kezdjük azzal a nevelésüket, hogy jó példát mutatunk az egészséges életmódunkkal. Igyekezzetek a legjobb minőségű élelmiszereket adni a gyerekeknek. Naaaaaadeeeee ez már egy teljesen másik asztal, ahova most nem szeretnék pakolni, a lényeg: terhesség alatt külön figyeljetek a kajálásra, mert a gyerek is azt eszi, amit ti. Szoptatás időszakában meg ugye az anyatej minősége, ami fontos.

Viszont lenne itt még valami, amire egyszerűen képtelen vagyok rájönni. MIÉRT HÍZNAK EL A NŐK, de bazmeg egyből azután, hogy összejönnek egy sráccal ,és elkezdenek KAPCSOLATBAN élni. Miééééééééééééért? Ez valami ősi program? Genetikai kód? Ákosnak volt egy csaj ismerőse, hívjuk Edinának, akit így időről időre kefélgetett, majd a csaj összejött egy sráccal. Erre Ákos: „addig gyere át, amíg el nem kezdesz hízni”. Amikor ezt meghallottam, kiesett minden a kezemből. Természetesen eltelt fél év, és a csajon +10.

Végére értünk ezzel a kis sztorival a Tudatos Táplálkozás sorozatnak, egy kiegészítő része még ugyan lesz, de az már nem köthető majd szorosan a három bejegyzéshez, bár egymásból folyások azért lesznek. Nagyon fontos ez a 3 cikk az egészséges életmódhoz, mivel ez az alapja, erre épül minden. Most már önállóan össze tudjátok állítani, egyedien, mindenki saját magára szabva a táplálkozását testalkat, egyéni életforma szerint, kiszámolva a saját kalóriaigényét, a megfelelő ételekből kiválasztva. Jó, mi?

A végére hagytam a lényeget.